Papiamentu

Bon nochi,


Awe mi ta papia papiamentu un tiki mas. (vandaag spreek ik iets meer papiaments). Deze week begonnen met een cursus papiamentu. Graag zou ik de taal machtig worden! Het is een moeilijke maar ook  makkelijke taal. Zo zijn er voor 1 woord meerdere betekenissen. Maar ook veel dingen zijn weer makkelijker.. Er zijn namelijk heel wat woorden die hetzelfde gezegd worden als in Nederlands en soms ook zelfs hetzelfde geschreven. Zoals de woorden trein(niet dat je die hier hebt op Bonaire, dus snel weer vergeten).  Ènkel, outo(auto) , stul(stoel). Dus ja.... ik ga mijn best doen. Inburgeren deel 1.


Patrick en ik zitten nu sinds 1 november in het nieuwe huisje. Het is een fijn huisje, al lopen we zo af en toe tegen dingen aan. Achja, een magnetron en een stofzuiger zijn maar een luxe probleem. Die koop ik wel weer als er budget is. Nu ouderwets de melk opwarmen in een steelpan en het huis door met de bezem. Kan ik eindelijk op mijn bezem vliegen. Nu denk je een pannetje melk is toch zo opgewarmd. Echter heeft ons gasfornuis net zo veel haast als de gemiddelde Bonairiaanse.. Achja allemaal kleinigheden. Want het leven is hier hopi bonita en hopi tranquil. En e cerveza hopi friu.


Het budget is nog even op want de 19e krijg ik mijn outo. Het is geen range rover, jeep of e.d..geworden maar een mooie gezinswagen 🤣.. Dit kwam zo op ons pad want een anesthesiemedewerker die weer terug gaat naar NL verkoopt zijn bolide.. Nou ik heb er zin in want bij onze huidige rentalcar heb ik het gevoel dat het onderstel bij elke bocht rechtdoor kan gaan terwijl wij dat niet doen...  Einde van de maand vang ik mijn eerste salaris als het goed is op mijn Bonairiaanse bankrekening. Dat is toch wel echt inburgeren!!


Het werk is trouwens net of ik nooit weggeweest ben en dat gaat helemaal prima zo.. Binnenkort heb ik ook mijn eerste foto opdracht.. 


Nou genoeg over mij, jullie willen vast weten hoe het Patrick vergaat. Die vermaakt zich prima hoor!! Laten we zeggen hij houdt zich goed in de hitte! Toert lekker het eiland rond op de scooter.. Zwemt elke dag baantjes in een zwembad op een resort. Is bezig met zijn eigen groente kwekerij althans uitprobeersel hahaha... Gaat leren kiten (als er weer wind is) En daarbij zorgt hij VEEELS te goed voor mij!! Hij kookt bijna elke dag echt heerlijk eten.. En leert zelfs vegetarische gerechten.. Ja we proberen maar eens of we die biertjes kunnen compenseren door minder vlees te eten. Dus eigenlijk heeft hij het best wel druk. 


We hebben het lekker en fijn hier, en genieten volop! En we hebbenhet allebei best wel druk! 


Lieve volgers dit was een korte update. Tot snel!


AYO!!! 

Hopi bonita
Hopi bonita

Reactie schrijven

Commentaren: 0