Eerste weekje!

Bon Nochi.

Kon ta bai? Mi ta bai hoppi Bon! (Goedenavond, hoe gaat het? Met mij gaat het heel goed.)


Vandaag bijna 1 week op het eiland en 2 dagdiensten er op zitten! Ik voel me heerlijk relaxt.. Tot nu toe heb ik al veel leuke mensen ontmoet en leuke dingen gedaan, vooral een beetje het eiland verkent! Het gaat ook allemaal erg vanzelf. Iedereen is vriendelijk, relaxt en wil je helpen/ met je praten. Soms iets te relaxt.. na 3 keer bellen voor mn Badge met als antwoord oiiijaaaa dat ga ik sooo even reeegelen. Ben ik maar even heengelopen met mn Glock 17.. Oke dat laatste is een grapje, maar toen ik heenliep ging het wel iets sneller. Lees :oooooijaa ik ga het nu doen! Vreemde ogen dwingen! Het heeft geholpen na een half uur liep ik trots naar buiten. Nu kan ik overal naar binnen en hoor ik dr echt bij! Yes!

In het ziekenhuis heerst wel een klein beetje een 'hierarchie'! Nouja niet in ons team, maar bij de mensen van de keuken bijvoorbeeld wel. Ze zijn wel vriendelijk, maar je mag er niet zonder te vragen iets doen of pakken, anders zijn ze niet erg blij. (Is dat in Nederland anders? Hoor ik de NL collegas denken hahaha) Volgens mijn collega's geldt dat ook voor de apotheek! Dit heb ik zelf nog niet meegemaakt.


Het werken is goed te doen! Leuke collega's, overzichtelijke afdeling... Klein ziekenhuis! Letterlijk, want je moet eerst door onze teampost om bij de verloskamers te komen. Dit zijn er welgeteld 2! Zie de fotos hieronder. In de verloskamers zit wel gewoon alles wat nodig is voor een partus. En het ziet er netjes uit. Sommige dingen zijn zelfs handiger zoals de baby die je kunt wegen op de opvangtafel en de thermometer die er nog geen 2 seconde over doen om rectaal te temperaturen.


Ook hebben wij nog 2 patientenkamers tot onze beschikking. Nouja echt hilarisch is het dat je dus in de teampost zit, maar tegelijkertijd alles hoort vanuit de VK. Sommige dingen zijn hier wel wat omslachtig, maar ik vind het wel wat hebben! Zo moet je bij een nieuwe opname bellen naar de incheck bali. Zij draaien dan je stickers uit en je krijgt opname papieren. Hoppi Bon! Bijna alles gaat overigens nog op papier.. Wel hebben we een CTG apparaat. Ik vind het ook niet erg want dan heb ik zo af en toe een loopje. Wel te grappig om te vertellen voor mijn Nederlandse collega's dat in het ziekenhuis lopen naar de incheck bali of naar OK even ver is als in het Spaarne Gasthuis van teampost 1 naar teampost 2! En dat je soms naar een ander gebouw buitenom loopt door heerlijke tropische temperaturen doet me weer terug denken aan Ghana. Het verpleeghuis is nog de grootste afdeling. Sneu wel dat er ook daar weinig personeel is waardoor de patientenkamers snachts op slot moeten.. Ahfijn, Klein maar fijn! En overzichtelijk!! Ik hou dr van!


Ook is er op de afdeling maar beperkte voorraad aan medicatie/ lakens/ en andere spullen..


Tot nu toe hebben we 2 partussen gedaan en 1 sectio en wat consulten gezien! De sectio (keizersnede) wordt op een mooie OK gedaan en lijkt ook erg op de Nederlandse gang van zaken! Behalve dat je als verpleegkundige niet zelf de opvang doet, maar de verloskundige. Wij staan er een beetje bij als hand & span dienst.. Wel een beetje saai.. Maar als je een slecht kind hebt kun je wel assisteren. Dus voor mijn eerste dagen was het voor Bonairiaanse begrippen druk.

Dinsdag met een meid die ik ontmoet had en die hier al 5 jaar werkt voor topical travel een leuk tourtje over de zuidkant van het eiland gedaan! Lekker daggie & savonds startte haar auto niet dus collega Cindy heeft me gelukkig opgehaald. De wegenwacht kennen ze hier overigens niet.. net als de APK. Autos mogen hier gewoon doorrijden tot ze uit elkaar vallen of tot ze het niet meer doen. Eergister ging ik lekker snorkelen.. Daar was ik snel klaar mee toen ik m'n been openhaalde aan vuurkoraal.  Gelukkig wist de beste man in de foodtruck what to do! Loop de zee in schuur met zand je wond uit en koop azijn en spoel je wond met azijn.. Dus zo gezegd zo gedaan..AAUUUUUUU! Maar het heeft geholpen het is nu rustig en doet geen pijn meer. Ook al ben ik chill.. Van al die muggen leer ik hier ook karate Kit/judo en boxen. Vers bloed vinden de Bonairiaanse kleine ziejenetnietmaarsteekwelmuggen erg lekker. Eergister lekker gechilld aan een zwembad waar ik voor 5 dollar een bedje en een drankje aan t zwembad krijg! Helemaal prima!  Gister lekker een rondje over de boulevard gelopen na werk.. Daar kwam een vissersboot net aan met een barracuda van bijna 1 meter. Die werd even schoongemaakt en gefileerd aan de haven. Cool om te zien! Savonds lekker gegeten met 2 meiden die ik op de 2e dag had leren kennen. Zij gaan zaterdag weg. Vanavond bleef ik lekker thuis met eten van de plaatselijke chinnees. Die best betaalbaar is! Lees koken is soms noh duurder.. Vanavond dus lekker thuis om te bloggen en mn was te doen met een enorm ouderwets apparaat.. Maar het is geloof ik gelukt! Een middag even niks is ook goed. Ik heb een leuk weekend voor de boeg. Morgen een borrel van TMI, zaterdag avond salsa dans les en zondag een relax day met Cindy en een vriendin van Cindy aan een zwembad met 4 gangen lunch.

Nou uhhm ja er valt nog veel meer vertellen maar dit is het even voor nu! Mn vingers zijn dood!

Overigens nog weinig met mn spiegel reflex kunnen doen.. Tot nu toe heb ik me nog niet verveeld.


Ayo! Bon drumi dushi! (Doei, slaap lekker)